MOL - Vítejte u Krpálků

Čerpací stanice roku, MOL Česká republika

Na 96. kilometru dálnice D1 u obce Mikulášov slouží z obou stran motoristům čerpací stanice. Zatímco ta ve směru na Brno nese značku OMV, řidiči mířící na Prahu se mohou zastavit u pumpy maďarské společnosti MOL. Zajeli jsme se tam podívat.

Tři značky, jeden nájemce

Dálniční pumpa na první pohled září novotou, a tak vás možná překvapí, že letos na podzim, konkrétně 3. září, zde oslaví 20. výročí od jejího otevření. Před dvěma desítkami let se zde samozřejmě neotevírala čerpací stanice MOL, ale Tamoil. Ta zde vydržela pouze tři roky, již od roku 2002 si zde motoristé začali zvykat na žluté barvy Agipu. Italové však v roce 2016 z českého trhu také odešli, a tak se pumpa znovu převlékala, tentokrát do zelených barev maďarské společnosti MOL.

A zatímco petrolejářské značky se mění, nájemce zůstává. Všechny aktivity ropných koncernů na této dálniční odpočívce totiž spojuje jméno Jana Krpálka. Rodák z Vysočiny si zdejší odpočívku od ŘSD pronajal krátce po sametové revoluci právě s cílem provozovat zde čerpací stanici. S ohledem na velikost takové investice hledal Jan Krpálek ve své době vhodného partnera a nakonec se spojil s českým vedením italské společnosti Tamoil, která měla tehdy plány budovat v ČR řetězec čerpacích stanic. Na základě toho vyrostla na dálniční odpočívce zbrusu nová čerpací stanice se solidním zázemím a restaurací. Poctivá zděná stavba zde zůstala dodnes, ale jak se měnili majitelé, měnilo se i její uspořádání. Dnes se jedná v rámci podobných staveb o docela unikátní objekt, který nabízí možná trochu netradiční, ale zároveň mimořádně praktické uspořádání.

Zázemí pro celý autobus

Není to však vidět na první pohled. Když sjíždíte z dálnice, zdá se, že je tato čerpací stanice spíše menší. Pouhých šest tankovacích míst u čtveřice stojanů je z hlediska konkurence v okolí spíše málo. Když však natankujete a půjdete zaplatit do shopu, budete jeho prostorností překvapeni. Podle aktuálního konceptu čerpacích stanic MOL je celý interiér laděn do příjemných světlých a tmavších hnědých tónů, což působí v kombinaci se zářivou zelenou loga MOL uklidňujícím dojmem.

Velmi vzdušný je už samotný vestibul od vchodu z refýže, tím to však rozhodně nekončí. Shop totiž pokračuje a plynule přechází do prostoru bistra. Až na pár podpěrných sloupů nikde nenarazíte na žádnou překážku, celý prostor o ploše 320 m2 působí vzdušně, ale zároveň není neútulný. Jen pokladny obchodu a bistra jsou od sebe vzdáleny 23 m. Zatímco vpředu (z hlediska výdejních stojanů) mají zákazníci k dispozici rozsáhlý chladicí box na nápoje a regály se zbožím, postupně se vnitřní prostory mění z obchodu v restauraci. Uspořádání jednotlivých sektorů je navíc logické. Za regály se zbožím narazíte na kávový koutek, kde najdete i posezení na barových židlích, pak na pult s občerstvením a to už vstupujete do jídelní části, kde je další vstup od parkoviště osobních aut. Jídelní část plynule přechází v zimní zahradu a dětský koutek. Zimní zahradu lze na léto pochopitelně otevřít a vytvořit tak sympaticky otevřený prostor. K dispozici je v součtu okolo 50 míst k sezení, takže se sem klidně vejde celý autobus. S ohledem na velkorysé prostory bistra bylo dimenzováno také sociální zařízení. Dámy mají k dispozici šest kabinek, páni tři, nechybí ani speciální sociální zařízení pro ty nejmenší a nejen řidiči kamionů mohou využívat také sprchy.

Ke spojení shopu a bistra došlo až po rekonstrukci MOLu před třemi lety, do té doby zde fungovaly nezávisle na sobě dva objekty a restauraci měla v nájmu jiná firma (Autogrill, Mondo Pizza). Jenže MOL má svou značku občerstvení Fresh Corner, kterou naplno uplatnil také u této čerpací stanice, i když se tomu nájemci zpočátku bránili. "Nechtěli jsme tady provozovat restauraci, ale nakonec nám nic jiného nezbylo. I když je to někdy složité, nějak jsme se s tím vyrovnali a dnes musíme uznat, že to má svůj smysl," říká Jan Krpálek. Nejedná se samozřejmě o restauraci v pravém slova smyslu, kuchaře zde totiž nenajdete. Menu je složeno výhradně z chlazených nebo mražených polotovarů. K dispozici jsou vedle tradičních párků v rohlíku také polévky a hotová jídla. Každý den si zákazníci mohou vybírat ze dvou druhů polévek a okolo šesti "hotovek". K tomu si ještě připočtěte deset druhů plněných sendvičů (včetně teplých panini).

Sortiment čerpací stanice vychází ze standardů společnosti MOL na českém trhu. Zákazníci mají navíc k dispozici internet prostřednictvím bezplatného wi-fi připojení, lze si zde nabít přenosnou elektroniku, vsadit sazku a nechybí ani základní sortiment léků, které na čerpací stanice MOL dodává firma Dr. Heart. Proškolená obsluha pak může v případě potřeby použít defibrilátor.

I nabíjecí stojan a LPG

Loňská rekonstrukce čerpací stanice se nedotkla čerpacích technologií, zákazníci zde najdou spolehlivé výdejní stojany značky Tokheim, k dispozici zůstává i systém bezhotovostních plateb Fuelomat, jehož zařízení však už něco pamatuje. Zákazníci zde samozřejmě mohou načerpat všechny pohonné hmoty společnosti MOL nabízené na českém trhu včetně vysokooktanového benzínu EVO100 nebo aditivované prémiové nafty EVOdiesel.

Vedle toho si ještě za dob Agipu vybudoval Jan Krpálek v areálu této odpočívky vpravo od příjezdové cesty dvoupodlažní budovu. V jejím přízemí dnes najdete truckshop s automotive zbožím, v patře pak apartmán, který aktuálně využívají jeho zaměstnanci. V rámci tohoto objektu je navíc k dispozici nabíjecí stanice pro elektromobily od ČEZ, vedle pak stojí plnicí stojan na LPG a tank s výdejním zařízením na AdBlue. Místo zatím působí (zvláště po zimě) trochu neuspořádaně. Jenže tady ještě zdaleka není hotovo. Co přesně zde vyroste, nechtěl Jan Krpálek prozradit, týkat by se to však mělo mimo jiné rozšíření infrastruktury pro elektromobily.

Další plány

Čilý stavební ruch se začíná ozývat také z druhé strany areálu, kde by se mělo rozšířit hlavně parkování pro kamiony. Zatím zde nákladní automobily mají 15 parkovacích míst, autobusy dvě místa a osobní automobily třicet míst. V budoucnu by se do areálu této odpočívky mělo vejít až 50 kamionů a čtyři autobusy, s rozšířením parkovacích míst pro osobní automobily se již nepočítá.

Přestavba parkoviště letos ovlivní celou sezonu, která začala letos o něco dříve - už v polovině března. Právě obrat pumpy se v zimních a letních měsících zásadně liší, ostatně zima zde bývá docela nemilosrdná. I když se to nezdá, dálnice zde leží v nadmořské výšce 612 m, takže lze tuto pumpu charakterizovat minimálně jako podhorskou.

Celých 20 let vede Jan Krpálek čerpací stanici společně se svou manželkou. Sám se stará především o provozní věci, ona má na starosti hlavně zaměstnance. Krpálkovi na "své" pumpě zaměstnávají celkem 16 lidí, kteří se točí v dvousměnném provozu. Pětice obsluhuje čerpací stanici přes den, tři zaměstnanci si zde vystačí v noci. Krpálkovi zde samozřejmě tráví celé dny. Není divu, tahle "služba veřejnosti" je totiž nejen živí, ale také naplňuje.

Fotogalerie

Petrol Magazín

Aktuální vydání2019/04 Téma číslaMotorky a motorkáři na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek

2019 - Termíny

Uzávěrka přihlášek: 7. 10. 2019
Vyhlášení vítězů: 31. 10. 2019

Reklama

  • E-Salon 2019
  • CardManager
  • Uniti expo 20 logo

Hlavní partner

  • MOL