Ochlazení na cesty

Málokteré komodity a jejich odbyt tolik závisí na počasí jako chlazené nápoje, mražené krémy a zmrzliny. Po doslova ledovém jaru je otázka, jaké bude léto, a tedy i úspěšnost prodeje? Příprava a předzásobení tímto zbožím se většinou odkládá na poslední chvíli. Jedině díky flexibilitě dodavatelů se dodávky na místo prodeje dostávají včas. Pak už je na personálu čerpací stanice, jak dokáže choulostivé zboží uložit, nabídnout a úspěšně prodat.

Ochlazení

Na rychlosti záleží

Chlazená a mrazírenská sekce v shopech zabírá velkou část prodejní plochy. K rychlému umístění zboží je nutný pevný řád a systém. Protože se jednotlivé pumpy liší velikostí i tím, který výrobek se v daném místě nejlépe prodává, slouží jak prodejci, tak dodavateli společně připravené planogramy, které slouží k rychlejším a bezkonfliktním dodavatelsko-odběratelským vztahům. Například nejmodernější skříňový chladicí systém se zadním doplňováním zboží mimo prostor pro zákazníky je nesmírně výhodný, kdy i v průběhu dne, bez rušivého pohybu po prodejně, probíhá doplňování. Také jeho umístění většinou na viditelném promočním místě naproti vchodu je nepřehlédnutelné. Od věci nejsou reklamní a promoční stojany dobře viditelné u vchodů na umývárny a toalety a zákazník se s nimi do třetice setká v pokladní zóně, kde převládají impulsní, převážně menší balení. Například ze sortimentu holdingu Karlovarských minerálních vod je to kategorie ochucených vod Magnesia a Mattoni v impulsních baleních o objemu 0,5 l a 0,75 l, převládá však nabídka v 1,5litrových obalech. To znamená, že prodejně i propagačně jsou u KMV aktivovány všechny typy obalů, které se na pumpách prodávají, a to i na úsecích rychlého občerstvení.

Něco jiného jsou menší a malé čerpačky, ale i tam se dnes vytvářejí jednoduché planogramy zajišťující řád a plnění dodávek zejména pro nejlépe prodávané značky. Ty mohou být při opožděném a nárazovém objednání pro danou chvíli nedostupné nebo podmíněné odběrem dalšího zboží. Velké firmy jako KMV, Coca Cola, Kofola, Pivovary, dodavatelé mraženého zboží jako Alimpex, Prima, Algida a další, již menší producenti jsou před letními měsíci a v jejich průběhu marketingově velmi aktivní.

Podpora vyšším prodejům

Promoční akce jsou orientovány na co největší prodejní efekt a není divu, že jsou oslovovány řetězce čerpacích stanic i zavedené solitérní soukromé pumpy. V hlavní sezoně jsou navíc nabízeny i limitované edice k obohacení trvalého a známého sortimentu. Cílem je přilákat další zákazníky, kteří dosud dávali přednost jiným nealkoholickým nápojům. Například opět KMV v předchozích sezonách nabízely Mattoni Spritz, novou citrusovou příchutí Mattoni Cedrata či inovativní balení tradiční příchutě lesních plodů. A jaké další značky KMV patří pod její křídla? Granini, Yo, Schweppes, Dr. Pepper, Fruttimo, Poděbradka, Dobrá voda, Mlýnský pramen, Hanácká kyselka a Aquila čaje.

Také Coca‑Cola HBC Česko a Slovensko nabízí široký výběr různých variant produktů vyrobených k uspokojení rozmanitých chutí i specifických potřeb a preferencí spotřebitelů. Inovace jsou základem rozšiřování sortimentu. Například v kategorii sycených nealkoholických nápojů nabízí sortiment s nízkým obsahem cukru nebo bez cukru, ve stále větším počtu různých balení navržených tak, aby splňovaly potřeby současných rozmanitých životních stylů.

Mezi tyto nápoje konkrétně patří Coca‑Cola, Coca‑Cola Zero, Coca‑Cola light, Coca‑Cola Vanilla, Coca‑Cola Zero Cherry, Fanta pomeranč, Fanta Bílé Hrozno, Fanta Shokata, Fanta Mango Guave, Fanta pomeranč Zero, Sprite, Sprite Zero Okurka, Kinley Tonic Water, Kinley Ginger Ale, Kinley Bitter Rose a Kinley Virgin Mojito. Z přírodních minerálek je to značka Bonaqua, Römerguelle a Smartwater, z nesycených nápojů nektary a džusy Cappy, ledové čaje Fuzetea a sportovní drink Powerade a energetické nápoje Monster a BURN… podrobnosti opět najdete na webových stránkách.

Spotřeba nealka roste

Studené nealkoholické nápoje kupují prakticky všechny české domácnosti a loni se jich nakoupilo přes 430 litrů za téměř čtyři tisíce. Na nákup nealkoholických nápojů se podle dat Spotřebitelského panelu GfK loni vydala každá česká domácnost v průměru jednou za pět dnů, přičemž jeden průměrný nákup obsahoval šest litrů nealkoholických nápojů. V létě se častěji nakupují ovocné příchutě, v zimě a zejména kolem Vánoc zase nápoje s kolovou příchutí. K největším kategoriím z hlediska spotřebitelských výdajů patří vody, ať už stolní, nebo minerální, které následují sycené nealkoholické nápoje a ovocné nápoje včetně džusů. Ochucené i neochucené vody v minulém roce nakoupilo 95 % domácností, přičemž 8 z 10 nakupovalo stolní vody. O něco oblíbenější i přes vyšší průměrnou cenu jsou minerální vody, které koupilo 9 z 10 českých domácností. Téměř dvě třetiny výdajů směřovaly na nákup minerálních vod v akci. Minerálky české domácnosti nakupovaly takřka dvakrát měsíčně, zatímco stolní vody jen mírně častěji než jednou měsíčně. "V segmentu stolních vod jsou velmi důležité privátní značky. Měřeno spotřebitelskými výdaji představují téměř dvě pětiny trhu", vyplývá z informací GfK. Z dat společnosti Median (Market&Media&Lifestyle ‒ TGI, 3. a 4. kvartál 2018) vyplývá, že ochucené sycené nápoje pila skoro polovina (48 %) dotázaných spotřebitelů. Největší skupina (21 %) z těch, kteří je za posledních dvanáct měsíců pili, si je dopřává dvakrát až třikrát týdně, nicméně skoro 7 % je konzumuje jednou denně, a bezmála 9 % pijáků si je dopřává dokonce vícekrát za den. Největší skupinu (67 %) tvoří konzumenti, kteří tento druh nápoje pijí doma, nicméně oblíbené jsou také pro pití v práci a ve škole, kde se k jejich konzumaci hlásí 38 % z těch, kteří je pijí. Teprve za nimi následují návštěvníci čerpacích stanic, restaurací, hospod a za nimi se drží i konzumenti, kteří je dostali jako součást pohoštění na návštěvě.

V kategorii Džusy, nektary a rovněž ovocné nápoje s nižším podílem ovoce nakupuje zhruba 10 procent českých domácností. Z hlediska spotřebitelských výdajů je nejdůležitější segment ovocných džusů, který zaujímá více než 40% podíl v této kategorii, kdy čtvrtina výdajů za džusy směřuje k nákupu privátních značek. Zejména během letní sezony se pumpy stávají důležitým místem nákupu a řadí se na roveň restauracím. Mezi nejpopulárnější příchutě v ochucených vodách patří citron, pomeranč, lesní plody, malina anebo bílé hrozny. "Češi ale rádi vyzkoušejí i méně typické chuťové varianty, jako je například granátové jablko. Velký úspěch jsme zaznamenali také s limitovanou edicí Mattoni Spritz, Mattoni Cedrata nebo Mattoni Meloun," sdělil mediální zástupce společnosti Karlovarské Minerální vody Pavel Novák. Obalovou novinkou firmy je ekodesign lahve Mattoni Eco Sport, která je z 50 % vyrobená z recyklovaného PETu. S ohledem na to, že loni na podzim převzala firma v ČR, SR a v Maďarsku aktiva společnosti PepsiCo, patří mezi její poslední novinky i nová ochucená bezkalorická varianta Pepsi s příchutí limetky. Také pro letošní sezonu chystá firma několik novinek, například novou netradiční příchuť Mattoni a další limitovanou edici chystanou před letními prázdninami.

Nealko piva útočí

Prodej nealkoholického piva na čerpacích stanicích jednoznačně roste, a to zejména na úkor výše popisovaných nealkoholických nápojů. Tak jak se na pumpách rozšiřuje prodejní plocha, sortiment, gastronomické služby a prostor k posezení u vychlazeného nápoje, zlepšují se i podmínky pro nealko pivní kategorii. Ty nejlepší a nejfrekventovanější čerpací stanice prezentují portfolia pivovarů často mnohem lépe a přehledněji než klasické kamenné prodejny, kdy navíc cesta od prodeje ke konzumaci je mnohem kratší. Velkou zásluhu na tomto růstu prodejů mají piva v plechu. Představitelé plzeňského Prazdroje například uvádí, že jejich pivní značky v plechu už dosahují dvou třetin jejich veškerého prodaného zboží na pumpě. V kategorii nealkoholických piv bez diskuze vládne Birell, a to jak v klasické, tak ochucené variantě, konkurence plechovek jiných pivovarů je řádově pozadu.

Zmrzliny letos později

Jestliže jiné roky tvoří v období květen až září dvě třetiny celkové spotřeby zmrzlin, letos tomu tak určitě nebude. Uvádí se, že duben je prvním měsícem, kdy se v českém maloobchodě prodá za měsíc více než 2,5 tisíc litrů zmrzliny a postupně se prodeje v nejsilnějších letních měsících dostávají až na dvojnásobek. Češi jsou známí určitou chuťovou konzervativností. Sice rádi zkoušejí novinky, nicméně následně se vracejí k oblíbeným příchutím jahoda, vanilka a čokoláda a důvěřují přitom osvědčeným značkám. Z dat Spotřebitelského panelu GfK vyplývá, že domácnosti s dětmi zanechaly na pokladnách obchodů během jednoho nákupu v průměru o 10 Kč více než domácnosti bez dětí, což je i typická situace prodejů na čerpačkách.

Podle Veroniky Némethové, senior konzultantky Spotřebitelského panelu GfK, volí zákazníci tradiční české brandy, které dobře znají. Dlouhodobě nejoblíbenější příchutě jsou u nanuků díky Míšovi tvaroh, vanilka a jahoda. Také Dana Polakovičová, nákupčí mražených potravin ve společnosti Makro Cash & Carry ČR, potvrzuje, že  Češi jsou podle ní poměrně konzervativní, a proto v Makru tradičně nejvíce prodávají nanuky typu Míša, Mrož, Eskymo a Ruská zmrzlina. Nicméně s pozitivní odezvou se loni setkala také raw zmrzlina Rawito. "Pro Čechy je velmi specifická zmrzlina typu Mrož, kdy se do zmrzliny dostane méně vzduchu a zmrzlina je hutnější," popisuje Lukáš Dědek z Unilever ČR, která pro letošní léto inovuje tvarohového Míšu a obohatí jej dvěma novými příchutěmi. První je kombinací tvarohu a českých buchet s mákem a druhou je tvaroh a višeň.

Zájem je také o rodinné balení

Na celkovém nárůstu spotřeby se však nepodepsaly všechny segmenty. Jediným segmentem, jehož spotřeba se meziročně zvýšila, byla podle auditu společnosti Nielsen rodinná balení, která získávají z roku na rok větší popularitu. Právě tomuto segmentu se daří v porovnání s dalšími druhy také v mimosezonních měsících listopad až leden, kdy tvoří výrazně větší část z koláče zmrzlin než v létě. Nejvíce se ovšem kupují jednoporcové zmrzliny. Ostatně i z koláče tržeb si nejvíce ukrajují jednoporcová balení, jejichž průměrná cena (vzhledem k podstatně menšímu balení) je výrazně vyšší oproti rodinným balením. K nejvýraznějšímu nárůstu ceny došlo u rodinných balení, jejichž cena za litr přesáhla 70 Kč, což je však stále podstatně nižší suma za litr než u jednoporcových balení. V tomto segmentu stále platí, že celkové prodeje vedou nanuky, které si od roku 2017 udržely téměř poloviční podíl z objemu daného segmentu, a kornouty, které se podílejí na celkovém prodeji jednoporcových balení více než jednou pětinou. Společně s výrobci i konzumenty si na závěr popřejme krásné léto a příjemné chladné osvěžení v tekuté i mražené formě!

Mikuláš Buleca, PETROLmagazín

Diskuse

    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2019/04 Téma číslaMotorky a motorkáři na čerpací stanici
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek

    Hlavní partner

    • MOL

    Reklama

    • E-Salon 2019
    • CardManager
    • Uniti expo 20 logo

    PETROLsummit 19

    31. 10. 2019

    Hotel Olympik - Tristar
    U Sluncové 14
    Praha 8

    Přihlásit se

    PETROLawards

    13. ročník

    prestižní profesní
    celooborové soutěže

    Více informací